Tην απόσυρση διάταξης που καταργεί το δικηγορικό απόρρητο ζητεί η Ολομέλεια Δικηγορικών Συλλόγων

Επιστολή Προέδρου Ολομέλειας Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος Β. Αλεξανδρή στον υπουργό Δικαιοσύνης  για άμεση απόσυρση
διάταξης νομοσχεδίου που καταργεί το δικηγορικό απόρρητο


Με την επιστολή του προς τον υπουργό Δικαιοσύνης Στ. Κοντονή, ο Πρόεδρος της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας, Βασίλης Αλεξανδρής ζητεί ως απολύτως επιβεβλημένη, την άμεση απόσυρση διάταξης νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε στις 26/5/2017, στη Βουλή.

Όπως επισημαίνει μεταξύ άλλων στην επιστολή, ο κ. Αλεξανδρής, «η προτεινόμενη –πλήρως αόριστη κατά περιεχόμενο-  ρύθμισηη οποία καταργεί συλλήβδην κάθε επαγγελματικό απόρρητοπαραγνωρίζει την ιδιαιτερότητα του δικηγορικού απορρήτου και αντιβαίνει σε θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματοςαλλά και της ευρωπαϊκής και ενωσιακής δικαιοταξίας».

Ακολουθεί η επιστολή:


Προς
τον Υπουργό Δικαιοσύνης,Διαφάνειας
και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Κύριο Σταύρο Κοντονή

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Όπως μας γνωστοποιήθηκεστις 26.5.2007 κατατέθηκε στη Βουλή νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την«προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2015/2376/ΕΕ και άλλες διατάξεις»Στο εν λόγω νομοσχέδιο περιλαμβάνεται διάταξη (: άρθρο 12 παρ. 3) που τροποποιεί το αρ. 15 παρ. 5 του ν. 4174/2013 (Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίαςως εξής:
«5. Τρίτα πρόσωπα που δεσμεύονται από επαγγελματικό απόρρητο υποχρεούνται στη χορήγηση των πληροφοριών της παραγράφου 3, εφόσον αυτές αφορούν οικονομικές συναλλαγές του φορολογουμένου. Για τις λοιπές πληροφορίες που προστατεύονται από επαγγελματικό απόρρητο απαιτείται έγγραφη άδεια από τον αρμόδιο ΕισαγγελέαΓια τη χορήγηση της άδειας αυτήςο Γενικός Γραμματέας υποβάλλει στον αρμόδιο Εισαγγελέα αίτημαστο οποίο περιλαμβάνονται:
ατο ονοματεπώνυμοη διεύθυνση και η δραστηριότητα του φορολογούμενου,
βτο ονοματεπώνυμοη διεύθυνση και η δραστηριότητα του προσώπου που δεσμεύεται από επαγγελματικό απόρρητο,
γοι σημαντικές ενδείξεις φοροδιαφυγής που έχει στη διάθεση της η Φορολογική Διοίκηση εναντίον του φορολογούμενου,
δοι λόγοι για τους οποίους η Φορολογική Διοίκηση επιθυμεί να αποκτήσει πληροφορίες από το πρόσωπο που δεσμεύεται από επαγγελματικό απόρρητο.
Αντίγραφο της άδειας επισυνάπτεται στο αίτημα πληροφοριών.Σε περίπτωση χορήγησης της άδειαςο τρίτος δεν ευθύνεται ποινικά ή αστικά για παραβίαση του επαγγελματικού απορρήτου».
Η προτεινόμενη –πλήρως αόριστη κατά περιεχόμενο-  ρύθμιση,η οποία καταργεί συλλήβδην κάθε επαγγελματικό απόρρητο,παραγνωρίζει την ιδιαιτερότητα του δικηγορικού απορρήτου και αντιβαίνει σε θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματοςαλλά και της ευρωπαϊκής και ενωσιακής δικαιοταξίας.
Είναι γνωστό ότι η προστασία του δικηγορικού απορρήτου απολαύει συνταγματικής (άρθρα παρ. 1, 9, 9 Α, 19, και 20παρ. 1 Συντ.) και υπερνομοθετικής κατοχύρωσης
Ειδικότερακατά την πάγια νομολογία του ΕΔΔΑ (βλNiemietzκατά Γερμανίας 6.12.1992,  Michaud κατά Γαλλίας 2.4.2015,Vinci Construction κατά Γαλλίας 2.4.2015,  Britto Ferrinhoκατά Πορτογαλίας 1.12.2015), το εν λόγω απόρρητο «συνιστά τη βάση της σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ του δικηγόρου και του εντολέα του»αλλά και «το επιστέγασμα του δικαιώματος του ατόμου στην μη αυτοενοχοποίηση»με συνέπεια η τυχόν παραβίασή του «να έχει επιπτώσεις στην ορθή λειτουργία της δικαιοσύνης»Ως εκ τούτουεμπίπτει κατά την ουσιαστική του έκφανση στο δικαίωμα σεβασμού της ιδιωτικής ζωής (άρθρο 8της ΕΣΔΑκατά δε τη διαδικαστική του έκφανση στο δικαίωμα δίκαιης δίκης (ά. 6 της ΕΣΔΑκαι αποτελεσματικής δικαστικής προσφυγής (ά. 13 ΕΣΔΑ). Σχετικώς νομολογείται ότι θεμελιώδεις –αναγκαίεςεγγυήσεις για τη διασφάλιση της προστασίας του δικηγορικού απορρήτου είναι αφενός η εκ των προτέρων ουσιαστική παρέμβαση ενός «ανεξάρτητου Οργανισμού»ήτοι του οικείου Δικηγορικού Συλλόγουαφετέρου ο αποτελεσματικός δικαστικός έλεγχος εκ μέρους δικαστικής –και όχι εισαγγελικήςΑρχής.
Ανάλογης κατοχύρωσης τυγχάνει το δικηγορικό απόρρητο και στο ΧΘΔΕΕκατ’ άρθρο 7 (σεβασμός της ιδιωτικής ζωήςκαι47 (δικαίωμα πραγματικής προσφυγής ενώπιον αμερόληπτου δικαστηρίου).
Εν προκειμένωείναι σαφές ότι η προτεινόμενη διάταξη δεν πληροί τους όρους της «ποιότητας του νόμου»κατά την έννοια της ΕΣΔΑδεν εξυπηρετεί κάποια υπέρτερη αναγκαιότηταδεν σέβεται την αρχή της αναλογικότητας και δεν είναι συμβατή με τις ανωτέρω επιταγές της ευρωπαϊκής δικαιοταξίαςΗ αοριστία και η ευρύτητα της εν λόγω διάταξης ισοδυναμεί ουσιαστικά με ανεπίτρεπτη κατάλυση του ίδιου του πυρήνα του δικηγορικού απορρήτου και ακολούθως των θεμελιωδών δικαιωμάτωνμε τα οποία αυτό συνέχεταιΟ δικηγόρος μετατρέπεται από νομικός παραστάτης σε «πληροφοριοδότη» των φορολογικών αρχών,κατά πλήρη διαστροφή του θεσμικού του ρόλουΤόσο ο ίδιος όσο και ο θιγόμενος εντολέας του στερείται στοιχειωδών διαδικαστικών εγγυήσεων προστασίαςόπως εξάλλου προβλέπεται στον Κώδικα Δικηγόρωνστον ΚΠΔακόμη δε και στις ειδικές διατάξεις για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
Πρόκειται συνεπώς για απροκάλυπτη θεσμική οπισθοδρόμηση,η οποία μάλιστα επιχειρείται χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας και χωρίς την απαιτούμενη -σε θεσμικό επίπεδο-σύμπραξη του Υπουργείου Δικαιοσύνης.
Συνεπώςη άμεση απόσυρση της διάταξης είναι απολύτως επιβεβλημένη.

         Με τιμή
     Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ  ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ
ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
  ΒΑΣΙΛΗΣ  Ε.  ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ



Σχόλια