Την εισαγωγή μαθήματος Σεξουαλικής Αγωγής στην εκπαίδευση ζητούν 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ από τον Υπουργό Παιδείας με Ερώτηση που κατέθεσαν στις 22/3/2013. Οι βουλευτές ρωτούν τον Υπουργό:
1. Τι μέτρα σκοπεύει να πάρει ώστε η σεξουαλική αγωγή να αναβαθμιστεί και να παρέχεται συστηματικά και αποτελεσματικά τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
2. Τι μέτρα σκοπεύει να πάρει για την επαρκή επιμόρφωση της εκπαιδευτικής κοινότητας σε θέματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών και εφήβων;
Ολόκληρη η Ερώτηση έχει ως εξής...
:
Εισαγωγή μαθήματος Σεξουαλικής Αγωγής στην εκπαίδευση
Στην Ελλάδα δεν υπήρξε ποτέ μάθημα σεξουαλικής αγωγής ενταγμένο στο σχολικό πρόγραμμα, όπως συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες εδώ και αρκετές δεκαετίες. Κατά τα τελευταία χρόνια στα ελληνικά σχολεία η σεξουαλική αγωγή εντάσσεται στο πρόγραμμα της αγωγής υγείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και διεξάγεται μόνο με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών, εκτός ωρολογίου προγράμματος, και με εθελοντική συμμετοχή των μαθητών/τριών. Με τη μείωση των θέσεων υπευθύνων σχολικών δραστηριοτήτων σε μία ανά βαθμίδα ανά Περιφερειακή Ενότητα η διαδικασία αυτή υποβαθμίζεται όλο και περισσότερο. Στο Λύκειο υπάρχει η δυνατότητα να αναπτυχθεί το θέμα σε ένα δίωρο, μέσα από τις ερευνητικές εργασίες με την εποπτεία του σχολικού συμβούλου, ακόμα και χωρίς επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι/ες είναι αναγκασμένοι/ες απλώς να συμπληρώνουν το ωράριό τους με αυτόν τον τρόπο. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μπορεί το θέμα να αναπτυχθεί κυρίως στο πλαίσιο της «ευέλικτης ζώνης» και των σχολικών δραστηριοτήτων, ελάχιστοι/ες εκπαιδευτικοί όμως αναλαμβάνουν τέτοια πρωτοβουλία, φοβούμενοι/ες ποικίλες αντιδράσεις.
Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι οι έφηβοι και οι έφηβες της χώρας μας να παραμένουν, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, χωρίς επαρκή και ακριβή πληροφόρηση. Οι γνώσεις τους σχετικά με το θέμα προέρχονται στην πλειονότητά τους από το διαδίκτυο, τα περιοδικά, την τηλεόραση και συχνά από την πορνογραφία. Το αποτέλεσμα είναι η παραπληροφόρηση και -σε μεγάλο βαθμό- η άκριτη αποδοχή προτύπων σεξουαλικής συμπεριφοράς στα οποία κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση του ανθρώπινου σώματος, η βία, ο σεξισμός και η ομοφοβία.
Παράλληλα, όπως έχει ανακοινωθεί επανειλημμένα σε συνέδρια παιδικής και εφηβικής γυναικολογίας στη χώρα μας, η ηλικία έναρξης της σεξουαλικής δραστηριότητας μειώνεται (είναι κάτω των 16 ετών για το 30% των εφήβων) ενώ σε περισσότερες από τις μισές περιπτώσεις δεν χρησιμοποιούνται ή χρησιμοποιούνται επισφαλείς αντισυλληπτικές μέθοδοι. Ως συνέπεια των ανωτέρω, οι κυήσεις στην εφηβεία αυξήθηκαν από 5,3% των κυήσεων το 1974 σε 10,3% το 1992, ποσοστό που παρουσιάζει μικρές διακυμάνσεις μέχρι σήμερα. Από αυτές η συντριπτική πλειοψηφία καταλήγει σε τεχνητή διακοπή, καθώς έχουν γίνει κατανοητές από την κοινωνία οι συνέπειες της ολοκλήρωσης της κύησης σε αυτές τις ηλικίες. Αντίστοιχα ελλιπής είναι η χρήση από τους/τις εφήβους προστασίας από τα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα.
Επειδή όπως αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας: «Η σεξουαλική υγεία είναι μία κατάσταση σωματικής, συναισθηματικής, πνευματικής και κοινωνικής ευεξίας (well-being) που συνδέεται με τη σεξουαλικότητα, δεν είναι απλά η απουσία νόσου, δυσλειτουργίας, ή αναπηρίας. Η σεξουαλική υγεία απαιτεί μία θετική και με σεβασμό προσέγγιση της σεξουαλικότητας και των σεξουαλικών σχέσεων καθώς επίσης τη δυνατότητα να έχει κανείς απολαυστικές και ασφαλείς σεξουαλικές εμπειρίες, ελεύθερες από εξαναγκασμό, διακρίσεις ή βία. Για να αποκτηθεί και να διατηρηθεί η σεξουαλική υγεία θα πρέπει να γίνονται σεβαστά και να προστατεύονται τα σεξουαλικά δικαιώματα όλων των ανθρώπων».
Επειδή, η σωστή πληροφόρηση των εφήβων αποτελεί προϋπόθεση για να ασκήσουν τα σεξουαλικά τους δικαιώματα υπεύθυνα, με αλληλοσεβασμό και συναισθηματική πληρότητα, χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο ούτε την υγεία του/της συντρόφου τους ούτε τη δική τους,
Επειδή, το σημαντικότερο μέσο αλλαγής των στερεοτυπικών αντιλήψεων της κοινωνίας μας είναι μια ευαισθητοποιημένη εκπαίδευση, η οποία αντιλαμβάνεται την κοινωνική πραγματικότητα, προωθεί την ισότητα και αφήνει χώρο στον αυτοπροσδιορισμό και τη διαφορετικότητα, καταπολεμώντας την ομοφοβία και τρανσφοβία, ώστε να προλαμβάνονται φαινόμενα εκφοβισμού (bullying).
Ερωτάται ο κ. Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού :
1. Τι μέτρα σκοπεύει να πάρει ώστε η σεξουαλική αγωγή να αναβαθμιστεί και να παρέχεται συστηματικά και αποτελεσματικά τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
2. Τι μέτρα σκοπεύει να πάρει για την επαρκή επιμόρφωση της εκπαιδευτικής κοινότητας σε θέματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών και εφήβων;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αγαθοπούλου Δημητρίου Ειρήνη-Ελένη
Βαρεμένος Βασιλείου Γεώργιος
Γαϊτάνη Γεωργίου Ιωάννα
Γάκης Θωμά Δημήτριος
Γεροβασίλη Βασιλείου Όλγα
Διακάκη Νικολάου Μαρία
Διώτη Μαρίνου Ηρώ
Δούρου Αθανασίου Ειρήνη (Ρένα)
Δρίτσας Παναγιώτη Θεόδωρος
Δριτσέλη Ιωάννη Παναγιώτα
Κανελλοπούλου Ανδρέα Μαρία
Καρά Γιουσούφ Μεμέτ Αϊχάν
Κατριβάνου Ηλία Βασιλική
Καφαντάρη Φωτίου Χαρούλα (Χαρά)
Κουράκης Στυλιανού Αναστάσιος (Τάσος)
Κριτσωτάκης Γεωργίου Μιχαήλ
Κυριακάκης Κωνσταντίνου Βασίλειος
Μαντάς Κωνσταντίνου Χρήστος
Μεϊκόπουλος Μιχαήλ Αλέξανδρος
Μιχαλάκης Ηλία Νικόλαος
Μπάρκας Θεοφάνη Κωνσταντίνος
Μπόλαρη Βασιλείου Μαρία
Ξανθός Γεωργίου Ανδρέας
Ουζουνίδου Χρήστου Ευγενία
Πετράκος Κωνσταντίνου Αθανάσιος
Σταθάς Παναγιώτη Ιωάννης
Σταμπουλή Αποστόλου Αφροδίτη
Συρμαλένιος Ευαγγέλου Νικόλαος
Τσουκαλάς Βασιλείου Δημήτριος
Σχόλια