Η εποχή των ψηφιακών junkies



Πάνος Τσαγκαράκης




Ραγδαία αλλαγή παρατηρείται στη συμπεριφορά των καταναλωτών, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν πιο εντατικά ψηφιακές συσκευές και πλατφόρμες. Η αλλαγή αυτή εντείνεται και στη χώρα μας, αφού ολοένα και περισσότεροι μεταβάλλουν τις αγοραστικές τους συνήθειες χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο, στο οποίο δραστηριοποιούνται πολλές πλέον ελληνικές επιχειρήσεις για την πώληση των προϊόντων/υπηρεσιών τους. 
Η ελληνική αγορά B2C, θεωρείται πλέον ώριμη, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, αφού φαίνεται πως κατά το πρώτο εξάμηνο του 2010, ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά online καταναλωτή κυμάνθηκε στα €1500, ενώ το 51% αγόρασαν online πάνω από πέντε φορές την ίδια περίοδο. Υπολογίζεται ότι το 2010 η συνολική αξία των B2C internet αγορών από Έλληνες καταναλωτές, έφθασε στο σημαντικό ποσό... των €1,4 δισ., καταγράφοντας αύξηση 75% από το €0,8 δισ. που ήταν το 2009.

Ακόμα, το 36% των Ελλήνων (ηλικίας 13-70 ετών) χρησιμοποιεί σήμερα κάποια από τις υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, κ.λπ.), σύμφωνα με τα στοιχεία της Focus Bari, ενώ η GfK λέει πως η διείσδυση των smartphones φθάνει πλέον το 15% στη χώρα μας, όμως, η πρόθεση απόκτησης μίας «έξυπνης» συσκευής είναι τέτοια που δικαιολογεί εκτιμήσεις για διπλασιασμό της αγοράς αυτής.

Από την άλλη πλευρά στις ΗΠΑ, την μεγαλύτερη διαδικτυακή αγορά του κόσμου, όπως επισημαίνει η νέα έρευνα της McKinsey, καταγράφεται μια μεγάλη αύξηση της έντασης με την οποία οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές και πλατφόρμες. Σχεδόν το 50% των Αμερικανών καταναλωτών, είναι πλέον προχωρημένοι χρήστες των smartphones, των social media και άλλων εργαλείων και εφαρμογών, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 32 ποσοστιαίες μονάδες από το 2008.

Η μελέτη περιέλαβε τις ψηφιακές συνήθειες των καταναλωτών, μέσα από μια σειρά ερευνών που καλύπτουν πάνω από 100.000 συμμετέχοντες, σε όλη τη βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία. Τα ευρήματα που προέκυψαν για το 2010, υπογραμμίζουν την ανάπτυξη των προηγμένων multidigital και rich-media κατηγοριών. Οι άνθρωποι στις ΗΠΑ που είναι πιο πιθανό να υιοθετήσουν τις νέες τεχνολογίες χαρακτηρίζονται ως «τοξικομανείς των ψηφιακών μέσων». Οι νεότεροι σε ηλικία άνδρες χρησιμοποιούν περισσότερο χρόνο στην «ψηφιακή επικοινωνία» μέσω των κοινωνικών δικτύων από τις γυναίκες, ενώ υπάρχουν και αυτοί που χρησιμοποιούν το διαδικτυακό βίντεο (video digerati). Εν τω μεταξύ, παρατηρείται πτώση στις κατηγορίες που επικεντρώνονται σε ένα είδος ψηφιακής χρήσης (όπως το e-mail ή τα παιχνίδια), καθώς όσοι χρησιμοποιούν μόνο αυτά είναι μάλλον επιφανειακοί χρήστες. Οι αλλαγές αυτές οδηγούν σε ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα για τον τρόπο χρήσης των ψηφιακών συσκευών.

Τα κοινωνικά δίκτυα ως κύριες πύλες επικοινωνίας

Τα κοινωνικά δίκτυα, ιδιαίτερα το Facebook, εμφανίζονται ως οι κυρίαρχοι ψηφιακοί δίαυλοι επικοινωνίας. Για τα άτομα ηλικίας 34 ετών και κάτω, τα κοινωνικά δίκτυα είναι ήδη το προτιμώμενο κανάλι χρήσης (σε λεπτά της ώρας ανά ημέρα), εκτοπίζοντας τα e-mails, τα SMS και τις τηλεφωνικές κλήσεις. Η χρήση των κοινωνικών δικτύων αυξάνεται ταχύτατα μεταξύ όλων των τμημάτων του πληθυσμού, όπως δείχνει η έρευνα, έχει δε διπλασιαστεί μεταξύ των ατόμων ηλικίας 55 ετών και άνω. Τα εν λόγω δίκτυα, επίσης, γίνονται όλο και περισσότερο πύλες πληροφοριών, για όσους αναζητούν στοιχεία, όπως βίντεο, φωτογραφίες και περιεχόμενο που δημοσιεύεται από τους διαδικτυακούς τους φίλους. Στην πρόσφατη έρευνα, το 33% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα για περιηγηθούν στο παγκόσμιο ιστό, ποσοστό αυξημένο κατά 13% από την έρευνα του 2008.

Ενώ οι μηχανές αναζήτησης συνεχίζουν να αποτελούν τον κύριο τρόπο πρόσβασης σε online περιεχόμενο, η χρήση των κοινωνικών δικτύων αυξάνεται. Αλλά, καθώς οι καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερο χρόνο σε αυτά, οι αποφάσεις που λαμβάνουν σχετικά με τι θα αγοράσουν, συχνά αντικατοπτρίζουν τις αλληλεπιδράσεις με τους φίλους τους και άλλους που τους επηρεάζουν. Οι μεγάλες επιχειρήσεις ανταποκρίνονται προσαρμόζοντας τις στρατηγικές τους στο μάρκετινγκ, για να επιτύχουν ολοένα μεγαλύτερη δικτύωση με τους καταναλωτές, και χρησιμοποιώντας τακτικές που περιλαμβάνουν την αφήγηση ιστοριών και word-of-mouth

reporter.gr

Σχόλια