«Εξωδικαστικό συμβιβασμό με τις τράπεζες επιχειρούν να πετύχουν χιλιάδες υπερχρεωμένοι καταναλωτές, αξιοποιώντας το ν. 3869/2010 που τέθηκε ισχύ από τις αρχές του μήνα, αλλά προσκρούουν σε ουκ ολίγα πιθανά και απίθανα εμπόδια που επινοούν (μόνοι τους, άραγε;) οι υπάλληλοι των τραπεζικών καταστημάτων. Ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή, Δ. Σπυράκος, προχωρά σε επιχείρηση… απεμπλοκής της εφαρμογής του νόμου, συγκαλώντας σήμερα σύσκεψη με εκπροσώπους των τραπεζών και των καταναλωτικών οργανώσεων.
Κυβέρνηση και τραπεζίτες έρχονται άλλη μια φορά αντιμέτωποι για τη ρύθμιση των οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, που από την πρώτη στιγμή παρουσίασης του σχετικού νομοσχεδίου από την κ. Λούκα Κατσέλη είχε ξεσηκώσει κύματα ανοικτών και παρασκηνιακών αντιδράσεων από τους εκπροσώπους των τραπεζών. Ορισμένοι, μάλιστα, έτρεφαν την ελπίδα, ότι με τη μετακίνηση της κ. Κατσέλη στο υπουργείο Εργασίας θα απαλλάσσονταν από την… ενοχλητική παρουσία της, αλλά δυστυχώς γι’ αυτούς η τέως υπουργός Οικονομίας φεύγοντας από το υπουργείο πήρε… μαζί της την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και διατηρεί την ευθύνη παρακολούθησης της εφαρμογής του νόμου της.
Από τις αρχές Σεπτεμβρίου, που άρχισε βάσει του νόμου η διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού δανειοληπτών με τις τράπεζες, απαραίτητο στάδιο πριν την παρέμβαση της Δικαιοσύνης για τη ρύθμιση οφειλών, το τηλεφωνικό κέντρο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, αλλά και οι γραμμές των καταναλωτικών οργανώσεων, έχουν «πάρει φωτιά», καθώς πολλοί οφειλέτες βρίσκουν μεγάλα εμπόδια στην επαφή τους με τις τράπεζες.
Ο γ.γ. Καταναλωτή είναι αποφασισμένος, σύμφωνα με πληροφορίες, να προειδοποιήσει σήμερα τους εκπροσώπους των τραπεζών, ότι η περίοδος ανοχής σε παρελκυστικές τακτικές έχει εξαντληθεί και στο εξής θα κινούνται εναντίον των «απρόθυμων» τραπεζών οι διαδικασίες επιβολής προστίμων, που προβλέπει ο νόμος. Μάλιστα, έχει ζητήσει από τις τράπεζες να ορίσουν υπευθύνους για την παρακολούθηση εφαρμογής του νόμου, που θα βρίσκονται σε ανοικτή γραμμή με τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Οι καταναλωτικές οργανώσεις έχουν καταγγείλει ανοικτά τις πρακτικές τραπεζών κατά τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του νόμου, καθώς δέχθηκαν «βροχή» παραπόνων από δανειολήπτες. Η ΕΚΠΟΙΖΩ ανακοίνωσε ότι έχει λάβει δεκάδες καταγγελίες από καταναλωτές για την απαράδεκτη αντιμετώπισή τους από τραπεζικούς υπαλλήλους, όταν τους κατέθεσαν τις αιτήσεις για αναλυτικές καταστάσεις οφειλών, όπως προβλέπει το α. 2 του Ν. 3896/2010.
Σύμφωνα με τις καταγγελίες, υπάρχουν υποκαταστήματα τραπεζών που ζήτησαν χρηματικό ποσό, κατά πλήρη παράβαση του νόμου, για την έκδοση και παράδοση της αναλυτικής κατάστασης οφειλών. Άλλες τράπεζες δε δέχονται τις αιτήσεις που τους υποβάλλουν οι οφειλέτες, τις οποίες ως επί το πλείστον έχουν προμηθευτεί από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, και τους υποβάλλουν στη διαδικασία να συμπληρώνουν άλλες αιτήσεις ή τους παραπέμπουν από το ένα υποκατάστημα στο άλλο.
Μάλιστα, αναφέρει η ΕΚΠΟΙΖΩ, καταναλώτρια κατήγγειλε ότι υπάλληλος τράπεζας, αντί για αναλυτική κατάσταση των οφειλών, της πρότεινε να γράψει χειρόγραφα (!) σε λογαριασμό το ύψος της οφειλής.
Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) ανέφερε ότι δέχτηκε, επίσης, παράπονα καταναλωτών. Μια τράπεζα αρνήθηκε να παραλάβει την έτοιμη αίτηση του καταναλωτή, για την έκδοση της κατάστασης οφειλών του. Η αίτηση ήταν σύμφωνη με το υπόδειγμα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, αλλά η τράπεζα επέμεινε ο καταναλωτής να υπογράψει το δικό της υπόδειγμα. Άλλη τράπεζα πίεσε τον καταναλωτή να κάνει διαπραγμάτευση απευθείας μαζί της και χωρίς να ζητάει την υπαγωγή του στο νόμο. Άλλη ισχυρίσθηκε ότι έχει εγκύκλιο του υπουργείου, που δήθεν αναφέρει, ότι για να γίνει ρύθμιση οφειλών, ο καταναλωτής πρέπει να αποπληρώσει όλη την οφειλή του σε 4 χρόνια. Και άλλη, ότι για να υπαχθεί καταναλωτής, στις ρυθμίσεις του νόμου, πρέπει δήθεν να είναι άνεργος.
Η κακή υποδοχή των δανειοληπτών στις πρώτες ημέρες εφαρμογής του νόμου, εκτιμούν στελέχη καταναλωτικών οργανώσεων, δεν είναι άσχετη με την απροθυμία που δείχνουν οι τραπεζικές διοικήσεις να εφαρμόσουν το νόμο για τους υπερχρεωμένους. Με την παρέμβαση του υπουργείου, τα προβλήματα αναμένεται να εξαλειφθούν, αλλά αυτό απλώς θα σημαίνει, ότι οι τράπεζες θα αρχίσουν να υποδέχονται ομαλά τις αιτήσεις των δανειοληπτών για εξωδικαστικό συμβιβασμό. Για πραγματική επιτυχία του νόμου, τονίζουν εκπρόσωποι καταναλωτικών οργανώσεων, θα μπορούμε να μιλήσουμε μόνο αν οι τράπεζες αρχίσουν να δέχονται συμβιβαστικές λύσεις, δίνοντας μια διέξοδο στους υπερχρεωμένους οφειλέτες χωρίς να φθάνουν οι υποθέσεις στα Ειρηνοδικεία, που άλλωστε δεν θα είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν αιτήσεις οφειλετών πριν από τις αρχές του 2011, στην καλύτερη περίπτωση.»
από: banksnews.gr
Κυβέρνηση και τραπεζίτες έρχονται άλλη μια φορά αντιμέτωποι για τη ρύθμιση των οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, που από την πρώτη στιγμή παρουσίασης του σχετικού νομοσχεδίου από την κ. Λούκα Κατσέλη είχε ξεσηκώσει κύματα ανοικτών και παρασκηνιακών αντιδράσεων από τους εκπροσώπους των τραπεζών. Ορισμένοι, μάλιστα, έτρεφαν την ελπίδα, ότι με τη μετακίνηση της κ. Κατσέλη στο υπουργείο Εργασίας θα απαλλάσσονταν από την… ενοχλητική παρουσία της, αλλά δυστυχώς γι’ αυτούς η τέως υπουργός Οικονομίας φεύγοντας από το υπουργείο πήρε… μαζί της την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και διατηρεί την ευθύνη παρακολούθησης της εφαρμογής του νόμου της.
Από τις αρχές Σεπτεμβρίου, που άρχισε βάσει του νόμου η διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού δανειοληπτών με τις τράπεζες, απαραίτητο στάδιο πριν την παρέμβαση της Δικαιοσύνης για τη ρύθμιση οφειλών, το τηλεφωνικό κέντρο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, αλλά και οι γραμμές των καταναλωτικών οργανώσεων, έχουν «πάρει φωτιά», καθώς πολλοί οφειλέτες βρίσκουν μεγάλα εμπόδια στην επαφή τους με τις τράπεζες.
Ο γ.γ. Καταναλωτή είναι αποφασισμένος, σύμφωνα με πληροφορίες, να προειδοποιήσει σήμερα τους εκπροσώπους των τραπεζών, ότι η περίοδος ανοχής σε παρελκυστικές τακτικές έχει εξαντληθεί και στο εξής θα κινούνται εναντίον των «απρόθυμων» τραπεζών οι διαδικασίες επιβολής προστίμων, που προβλέπει ο νόμος. Μάλιστα, έχει ζητήσει από τις τράπεζες να ορίσουν υπευθύνους για την παρακολούθηση εφαρμογής του νόμου, που θα βρίσκονται σε ανοικτή γραμμή με τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Οι καταναλωτικές οργανώσεις έχουν καταγγείλει ανοικτά τις πρακτικές τραπεζών κατά τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του νόμου, καθώς δέχθηκαν «βροχή» παραπόνων από δανειολήπτες. Η ΕΚΠΟΙΖΩ ανακοίνωσε ότι έχει λάβει δεκάδες καταγγελίες από καταναλωτές για την απαράδεκτη αντιμετώπισή τους από τραπεζικούς υπαλλήλους, όταν τους κατέθεσαν τις αιτήσεις για αναλυτικές καταστάσεις οφειλών, όπως προβλέπει το α. 2 του Ν. 3896/2010.
Σύμφωνα με τις καταγγελίες, υπάρχουν υποκαταστήματα τραπεζών που ζήτησαν χρηματικό ποσό, κατά πλήρη παράβαση του νόμου, για την έκδοση και παράδοση της αναλυτικής κατάστασης οφειλών. Άλλες τράπεζες δε δέχονται τις αιτήσεις που τους υποβάλλουν οι οφειλέτες, τις οποίες ως επί το πλείστον έχουν προμηθευτεί από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, και τους υποβάλλουν στη διαδικασία να συμπληρώνουν άλλες αιτήσεις ή τους παραπέμπουν από το ένα υποκατάστημα στο άλλο.
Μάλιστα, αναφέρει η ΕΚΠΟΙΖΩ, καταναλώτρια κατήγγειλε ότι υπάλληλος τράπεζας, αντί για αναλυτική κατάσταση των οφειλών, της πρότεινε να γράψει χειρόγραφα (!) σε λογαριασμό το ύψος της οφειλής.
Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) ανέφερε ότι δέχτηκε, επίσης, παράπονα καταναλωτών. Μια τράπεζα αρνήθηκε να παραλάβει την έτοιμη αίτηση του καταναλωτή, για την έκδοση της κατάστασης οφειλών του. Η αίτηση ήταν σύμφωνη με το υπόδειγμα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, αλλά η τράπεζα επέμεινε ο καταναλωτής να υπογράψει το δικό της υπόδειγμα. Άλλη τράπεζα πίεσε τον καταναλωτή να κάνει διαπραγμάτευση απευθείας μαζί της και χωρίς να ζητάει την υπαγωγή του στο νόμο. Άλλη ισχυρίσθηκε ότι έχει εγκύκλιο του υπουργείου, που δήθεν αναφέρει, ότι για να γίνει ρύθμιση οφειλών, ο καταναλωτής πρέπει να αποπληρώσει όλη την οφειλή του σε 4 χρόνια. Και άλλη, ότι για να υπαχθεί καταναλωτής, στις ρυθμίσεις του νόμου, πρέπει δήθεν να είναι άνεργος.
Η κακή υποδοχή των δανειοληπτών στις πρώτες ημέρες εφαρμογής του νόμου, εκτιμούν στελέχη καταναλωτικών οργανώσεων, δεν είναι άσχετη με την απροθυμία που δείχνουν οι τραπεζικές διοικήσεις να εφαρμόσουν το νόμο για τους υπερχρεωμένους. Με την παρέμβαση του υπουργείου, τα προβλήματα αναμένεται να εξαλειφθούν, αλλά αυτό απλώς θα σημαίνει, ότι οι τράπεζες θα αρχίσουν να υποδέχονται ομαλά τις αιτήσεις των δανειοληπτών για εξωδικαστικό συμβιβασμό. Για πραγματική επιτυχία του νόμου, τονίζουν εκπρόσωποι καταναλωτικών οργανώσεων, θα μπορούμε να μιλήσουμε μόνο αν οι τράπεζες αρχίσουν να δέχονται συμβιβαστικές λύσεις, δίνοντας μια διέξοδο στους υπερχρεωμένους οφειλέτες χωρίς να φθάνουν οι υποθέσεις στα Ειρηνοδικεία, που άλλωστε δεν θα είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν αιτήσεις οφειλετών πριν από τις αρχές του 2011, στην καλύτερη περίπτωση.»
από: banksnews.gr
Σχόλια