Μάρκετινγκ διαχείρισης προορισμού – Μέλλον η Παρόν

του Δημήτρη Σούκουλη


ΠΡΟΤΑΣΗ
       Destination Marketing Organization η μάρκετινγκ διαχείρισης προορισμού  είναι μία νέα στρατηγική, όπου δημιουργείται ένας οργανισμός  με κεντρική προσέγγιση και στόχο στο να δημιουργηθούν οι βάσεις που να  εξισορροπούν και να ενσωματώνουν τα ενδιαφέροντα των επισκεπτών,  σε συνάρτηση με τις επιχειρήσεις παροχής τουριστικών υπηρεσιών και προϊόντων υπηρεσιών, και  τελικό αποτέλεσμα την οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη  ενός τόπου σε όλες τις πτυχές.

Ένας Οργανισμός Μάρκετινγκ διαχείρισης προορισμού  (DMO), -επίσης γνωστό και  ως Convention & Visitors Bureau (CVB), - φροντίζει  αρχικά για την προώθηση μίας περιοχής με βασικά  σημεία αναφοράς : καταλύματα, εστιατόρια, αξιοθέατα, εκδηλώσεις, μεταφορές, ξεναγήσεις και οποιεσδήποτε άλλες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου  που μπορούν να ικανοποιήσουν τους ταξιδιώτες σε κάποιες ανάγκες η  επιθυμίες .
Μία DMO μπορεί να αναπτυχθεί ανάλογα  την δυναμική ενός προορισμού  όπου υπάρχουν η θα ανακαλυφθούν στοιχεία που το καθένα  μπορεί να αποτελέσει και  μοναδική πρόκληση  στον τομέα του τουρισμού όπως:
Ø  μια πόλη η περιοχή  τόσο μεγάλη που έχει γίνει ένας μοναδικός προορισμός και  οι τουρίστες που πηγαίνουν εκεί  την τοποθετούν εφάμιλλη με τη μητρική χώρα ως σχετική επιλογή.
Ø  μεσαίου μεγέθους πόλη που συνήθως είναι λιγότερο γνωστή για τους ξένους επισκέπτες  και η  DMO έχει να πει και να πουλήσει την ιστορία της  τα προϊόντα της- γενικά την αγορά της -και συνεχώς χτίσει ένα εμπορικό σήμα   .(Ν ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ)
Ø  Μια γεωγραφική περιφερειακή  περιοχή  σε επίπεδο Νομού η Περιφέρειας που προσελκύει επισκέπτες για λόγους άλλους από το τυπικό τουριστικό προϊόν    που μπορεί να αναδειχθεί σε μοναδική «εμπειρία.»
Ø  Ειδικός  τουριστικός προορισμός  με αντίληψη boutique που ο βασικός στόχος είναι να  κεφαλαιοποιεί συνέχεια  μια εξειδικευμένη αγορά ζήτησης
               

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Τυπικά,  είναι ένα γραφείο σε κάποιο  κεντρικό  σημείο της πόλης στελεχωμένο όμως με ανθρώπους  -που έχουν  μεγάλη εμπειρία σε πωλήσεις ,παροχή  η παραγωγή τουριστικών προιόντων και υπηρεσιών   όπου αρχικά παρέχουν πληροφορίες για διαμονή, φαγητό, αξιοθέατα, εκδηλώσεις, μουσεία, τέχνες ενός προορισμού και τον πολιτισμό, την ιστορία και την αναψυχή. Μετέπειτα  συνεργάζεται με τους τουρίστες.σε όλο το φάσμα της διαμονής των  (τα στελέχη είναι όλο το 24ωρο  σε εγρήγορση ) με  σκοπό να βοηθήσει να γίνει το ταξίδι του επισκέπτη ή «μια πολύ πιο ευχάριστη και μοναδικήεμπειρία Συνήθως, αυτές οι οργανώσεις έχουν επίσης ένα τοπικό γραφείο, όπου μπορεί κανείς να βρει χάρτες, φυλλάδια, επαγγελματίες του τουρισμού, την τοπική γνώση, οι επισκέπτες οδηγοί, αναμνηστικά και άλλα.
Στο εξωτερικό οι περισσότεροι,- αν όχι όλοι,- οι DMOs  χρηματοδοτούνται σε μεγάλο μέρος από την κυβέρνηση η τους Δήμους , και σε διάφορες αναλογίες  τα έσοδά τους προέρχονται απο ένα  μικρό ποσοστό επιβάρυνσης  στην τελική τιμή πώλησης αγαθών η υπηρεσιών  μόνο για τα  εγγεγραμμένα μέλη του Οργανισμού στην εν λόγω περιοχή. Αυτό εξηγεί και  το γιατί, μία  DMO επιδιώκει να διαμορφώσει ένα σχέδιο μάρκετινγκ ο μοναδικός τελικός αποδέκτης δεν είναι μόνο ο πελάτης, αλλά και η επιχείρηση μέλος..
                                                ΑΠΕΙΛΕΣ
Ολα αυτά παραπέμπουν σε  ένα νέο μοντέλο συνεργατικής οικονομίας που παρουσιάζεται σήμερα στην Ελλάδα της κρίσης  τόσο πολύ δυναμικά .Η σημαντικότερη απειλή για την επιτυχία τέτοιου μοντέλου αυτή τη στιγμή αποτελεί  η φιλοσοφία  της αγοράς (ειδικά σε περιοχές της Ηπειρωτικής Ελλάδας)δεδομένου ότι μπορεί να  υπάρχει αρνητική  τάση να γίνουν μέλη  κάποιες επιχειρήσεις για  να συμμετέχουν στις προσπάθειες μάρκετινγκ για τον προορισμό λόγω έλλειψης επιστοσύνης σε ανίστοιχους Δημόσιους φορείς και βεβαίως η τοποθέτηση ατόμων αφενός  με άλλη εξειδίκευση και αφετέρου με   διαφορετική αντίληψη ,  νοοτροπία η μη καταλληλότητα ως προς την φιλοσοφία   της επίτευξης των στόχων και των  σκοπών. .
Κλέινοντας πρέπει να αναφερθεί ότι στις ΗΠΑ  κάθε πόλη και νομός έχει το δικό  του DMO.
Πρέπει να ανφέρω οτι  πρίν 3 χρόνια  Ξενοδόχος επιχειρηματίας στο Λουτράκι μέλος της επιτροπής Τουρισμού και  του –τότε-Δ,Σ της Ενωσης Ξενοδόχων μου είχε προτείνει την δημιουργία μιας D.M.O που όμως δεν υπλοποιήθηκε για διάφορους λόγους.
Μία πετυχημένη DMO στην Ελλάδα δραστηριοποιείται στην Ρόδο με την σύμπραξη της Αναπτυξιακής Εταιρείας του Νομού Δωδεκανήσων με θεαματικά αποτελέσματα.

Δημήτρης Σούκουλης
Εκπαιδευτικός Τουρισμού
Στέλεχος Ξενοδοχειακών μονάδων

 

Σχόλια